از دیدگاه قرآن

خدیجه علیها السلام در قرآان – سوره اعراف آیه ۴۶

وَ بَیْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُ  لا بِسیماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّۀِ أَنْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لَمْ یَدْخُلُوها وَ هُمْ یَطْمَعُون وَ إِذا
صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النَّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمین وَ نادی أَصْحابُ الْأَعْرافِ رِجالًا یَعْرِفُونَهُمْ بِسیماهُمْ قالُوا ما
أَغْنی عَنْکُمْ جَمْعُکُمْ وَ ما کُنْتُمْ تَسْتَکْبِرُونَ* أَ هؤُلاءِ الَّذینَ أَقْسَمْتُمْ لا یَنالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَۀٍ ادْخُلُوا الْجَنَّۀَ لا خَوْفٌ عَلَیْکُمْ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُون
وَ نادی أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّۀِ أَنْ أَفیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُما عَلَی الْکافِرینَ* و در میان آن
مردانی هستند که هر یک از آن دو را از چهرهشان میشناسند و به بهشتیان « اعراف » دو [بهشتیان و دوزخیان ، حجابی است و بر
امّا داخل بهشت نمیشوند، در حالی که امید آن را دارند. * و هنگامی که چشمشان به «! درود بر شما باد » : صدا میزنند که
و اصحاب اعراف، مردانی (از دوزخیان را) که از *«! پروردگارا! ما را با گروه ستمگران قرار مده » : دوزخیان میافتد میگویند
دیدید که) گردآوری شما (از مال و ثروت و آن و فرزند) و تکبّرهای ) » : سیمایشان آنها را میشناسند، صدا میزنند و میگویند
آیا اینها [این واماندگان بر اعراف همانان نیستند که سوگند یاد کردید رحمت خدا هرگز شامل *«! شما، به حالتان سودی نداد
حالشان نخواهد شد؟! (ولی خداوند به خاطر ایمان و بعضی اعمال خیرشان، آنها را بخشید هم اکنون به آنها گفته میشود:) داخل
محبّت کنید) و مقداری آب، ) » : بهشت شوید، که نه ترسی دارید و نه غمناک میشوید! * و دوزخیان، بهشتیان را صدا میزنند که
و عن «! خداوند اینها را بر کافران حرام کرده است » : آنها (در پاسخ) میگویند «! یا از آنچه خدا به شما روزی داده، به ما ببخشید
و بینهما حجاب و » : البحرانی ایضاً اعلی الله مقامه الشریف عن بشر بن حبیب عن ابی عبدالله علیه السلام انه سئل عن قول الله عزوجل
قال: سور بین الجنه و النار علیه محمد و علی و الحسن و الحسین و فاطمه و خدیجه الکبری علیهم السلام ، « علی الاعراف رجال
فینادون این محبونا این شیعتنا فیقبلون الیهم فیعرفونهم باسمائهم و اسماء ابائهم، و ذلک قوله عزوجل کلًا بسیماهم ای باسوائهم
فیاخذون بایدیهم فیجوزون بهم الصراط و یدخلون الجنه.[ ۲۲ ] از امام صادق علیه السلام در مورد حجاب میان بهشتیان و دوزخیان
پرسیده شد، که فرمود: منظور از آن گذرگاه و دژ بلندی است میان بهشت و دوزخ که بر فراز آن، پیامبر، علی، حسن، حسین،
دوستداران و شیعیان ما کجا هستند؟آنگاه دوستان و شیعیان » : فاطمه و خدیجه علیهم السلام قرار دارند و از آنجا ندا میدهند که
اهل بیتعلیهم السلام به سوی آنان میروند و آنان را با نام و نام خانوادگیشان میشناسند و دست آنها را میگیرند و از آن گذرگاه
«. سخت میگذرانند و وارد بهشت مینماید
برگرفته از کتاب سیری در زندگانی ام المؤمنین حضرت خدیجه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *